Yanne Moussa De Belder

Stichter, bezieler en artistiek en pedagogisch leider van BAS. Werd als djembespeler opgeleid door de Guinese meesterdrummer Mamady Keita, de Burkinese griot Adama Dramé en de Italiaan Bruno Genero. Erkend docent van Tam Tam Mandingue, de internationale school van Mamady Keita. Gedreven percussiedocent met meer dan vijftien jaar ervaring.

Interview met Yanne

Jeugd

Yanne groeide op als Jan in een muzikaal gezin te Mortsel. Zijn ouders, beiden werkzaam in het onderwijs, lieten hem al vroeg les volgen in de jeugdmuziekschool waar hij piano, orgel en trombone leerde spelen. Als rebelse puber greep hij naar de synthesizer en daarmee werd hij lid van tegendraadse new wave- en postpunk-groepjes die luisterden naar namen als Vrolijke Musici of Oostendse Vishandel. Op zijn kamer knutselde hij muziek in elkaar onder de naam Een Vreemd Aapje. Gelukkig is niets van die muziek ooit verschenen.


Kommunikatie in de Dierenwereld

In 1984 ging hij psychologie studeren in Gent met keuzevakken in pedagogie en antropologie. Intussen was hij een carrière als radio-DJ begonnen bij de Antwerpse vrije radiostations Delta Radio en Radio Centraal. Bij het laatstgenoemde legendarische station verzorgde hij het bluesprogramma From Chicago to New Orleans en De Bananaboot (ondertitel: Muziek voor Aardbewoners), een programma met zwarte muziek van beide zijden van de Atlantische Oceaan: wereldmuziek, etnische muziek en afrobeat werden afgewisseld met jazz, blues, funk en hip hop.

In Gent ontmoette hij Charlotte Verfaille die als pas afgestudeerde kunsthistorica een zwak had voor Afrika. In 1990 bezochten zij samen Togo en Burkina Faso en leerden er de djembe kennen. Zij werden de eerste leerlingen van de Gentse percussionist Danny Van Rietvelde maar Yanne zocht het snel hogerop in de school van Mamady Keita die in die dagen in Brussel gevestigd was.

Djembeschool

In 1994 trokken zij naar Ivoorkust, waar Yanne gedurende mocht meespelen in verschillende djembegroepen van en met de Burkinese slagwerker Adama Dramé. Thuisgekomen richtte hij Belgisch Afrikaans Slagwerk op, een “organisatie voor de verspreiding van eeltvorming”. In de zomer treedt hij sindsdien jaarlijks op met zijn beste leerlingen onder de naam BASband. Elk jaar in mei regisseert hij met zijn leerlingen een slotvoorstelling die de eerste 10 jaar Basfeest! genoemd werd. De laatste jaren groeiden deze spektakels uit tot avondvullende voorstellingen rond een muzikaal thema en met gasten als het jongleursduo Cirqu’laire (Circus Djembe, 2007), de danser Saho en graffitikunstenaar FuckOne (Djembe Funk, 2008), saxofonist Ben Sluijs (Djembe Jazz, 2009) en koraspeler N’Faly Kouyaté (Djembe Opera, 2010).


We gongon dansen (Djembe Funk)


It don't mean a thing if it ain't got that swing (Djembe Jazz)


Bach's Brandenburger concerto 3, allegro (Djembe Opera)

Djembespeler

Nadat hij jarenlang lid was van Danny Van Rietvelde’s amateursgroep The Funky Chickens, richtte Yanne in 1992 Chicons à l’Africaine op, een groep die afropercussie combineerde met dans, jonglerie en kolder.

Toen de Guinese djembespeler Seny Touré naar België kwam, richtte Yanne met hem de groep Wofa Wonberé op bestaande uit leerlingen van Mamady Keita aangevuld met de jonge Babara Bangoura. In 2001 ging Yanne met Seny mee naar New York om in de Big Foot-studios in Brooklyn de cd Dunuya Mukolonma op te nemen met Guinese muzikanten die in Harlem en The Bronx woonden. Yanne was (executive) producer en speelde kenkeni.


Gba (Sanban Seny Touré)

Rond dezelfde tijd was Yanne leider van de amateursgroep De Olievanten, waarin hij Afrikaanse ritmes combineerde met blues, funk, drum’n’bass en reggae. De groep bestond uit een zestal dundunspelers, vier djembespelers en een bassist en werd aangevuld met snaartrom, cymbalen, een didgeridoo en allerlei kleine percussie. In mooie kostuums speelde zij de pannen van het dak op de wereldexpo in Hannover en op A Camping Flight to Lowlands Paradise.


Kakilembe Dub

Nadat dokters bij Yanne een aangeboren doorbloedingsprobleem in de armen ontdekten waardoor een blessure aan zijn vinger niet genezen raakte, besloot hij noodgedwongen de scène als djembespeler voor bekeken te houden en resoluut voor het muziekonderricht te kiezen. Samen met Charlotte bouwde hij BAS uit tot de gewaardeerde percussieschool die ze nu is.

DJ Moussa Rasé

Als DJ animeerde Yanne onder de naam Moussa Rasé de fuiven van BAS. Legendarisch waren de beide Basboot Motor Parties, de Ten Years of Drumming Party ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van BAS en de Afro Fusion Parties i.s.m. danshuis De Ingang,... Hij verzorgde soundscapes op de Museumnacht 2008 in het KINA-Natuurmuseum te Gent en op de opening van de tentoonstelling Baobab Airport in 2009 in hetzelfde museum. Voor die tentoonstelling stelde hij de muzieksamples samen voor de vitrinekast met traditionele Afrikaanse instrumenten en stelde hij de score samen voor de Afrikaanse verhalen.


Leeuw en Konijn

Muziekmakerij

Yanne componeerde en arrangeerde (slagwerk)muziek voor Chicons à l’Africaine, de BASband, De Olievanten en voor de jaarlijkse Basfeesten. Daarnaast kroop hij zo nu en dan in de studio met zijn broer, de bassist en cellist Stillerman. Die muziek is moeilijk in een hokje te plaatsen, maar er is altijd plaats voor experiment, elektronica, snaarinstrumenten en Afrikaanse ritmes.



L'Odeur de l'Eau d'Heure


Gahoe

Intussen leerde Yanne drummen van zijn jeugdvriend (en ex-medelid van Vrolijke Musici) Philip De Jager. Hij houdt er van zijn eigen Afro-Europese drumkit in elkaar te knutselen en begeleidt als bruiteur soms verhalen van de zwervende verteller Don Fabulist.


De Prins op het Lelieblad

Yanne speelde en werkte samen met:

Cellist/bassist/componist Stillerman (Geert De Belder), drummer Philip De Jager, altsaxofonist Ben Sluijs, percussionist Danny Van Rietvelde (De Schedelgeboorten), bassist/drummer Luc Waegeman (Needle and the Pain Reaction), djembespeler Mamady Keita, djembespeler/griot Adama Dramé, djembespeler/zanger Seydou Dramé, danseres Reintje Callebaut (Danshuis De Ingang), danseres Sonja Van Bockstaele (Kassoemai), djembespeler Seny Touré, djembespeelster Muriel Finet (Cadence Mandingue, Dunyakan), djembespeler/balafonist Patrick Huyghe (Djansa), djembespeler Bruno Genero, djembespeler Babara Bangoura (Mandingfoli, Folikan), dundunspeler Lamine Bayo, ngoni- en tamaspeler Baba Cissokho, djembespeler Sidy Cissokho (Jali Kunda), bassist/accordeonist Rudi Genbrugge, danser/theatermaker Chokri Ben Chikha, balafonist/djembespeler Moussa Dembelé, koraspeler/zanger/griot N'Faly Kouyaté, verhalenverteller Don Fabulist, saxofonist Fabrizio Cassol en drummer Stépane Galland (Aka Moon).


Yanne schrijft

Yanne schreef verschillende artikels over West-Afrikaanse muziek en cultuur en over de didactiek van Afrikaanse slagwerkinstrumenten. Die teksten zijn de vrucht zijn van jarenlange praktische en theoretisch studie, van gesprekken met Mamady Keita, Adama Dramé en Bruno Genero en van zijn ervaring als muzikant tussen Afrikanen en docent van BAS.